Maria Wæhrens’ kunstneriske praksis udvikler sig med stor konsekvens og meget skabende energi inden for maleriets diskurs.
Med et ekspressivt og stofligt, malerisk sprog udfolder hendes værk sig som en undersøgelse af subjektivitet, erindring, sansning og intuition med udgangspunkt i brudflader i hendes egen opvækst og seksuelle identitet.
Maria Wæhrens taler selv om, at følelserne ”dokumenteres intuitivt”. Dette sker i en malerisk proces, der ubesværet inddrager og forener abstrakte og figurative elementer, og hvor det maleriske stof træder i karakter med stærkt fysisk nærvær og variation.
Maria Wæhrens’ værker drives af en levende, fortællende nerve. Foruden referencer til abstrakt ekspressionisme og surrealisme, krydser hun også sin egen historie, og forbinder barndom med nutid og drøm med virkelighed. På den måde skaber hun et rum i sit værk, hvor hun også rekonstruerer tidligere værker, som i en ny fortolkning placeres i en aktuel sammenhæng.
Maria Wæhrens er på en meget personlig måde i stand til at træde ind i maleriet som historisk genre.
Med intense maleriske bearbejdninger af sit eget livs erfaringer og fortolkninger af både politiske og eksistentielle forhold, udvider hun maleriet som genre og viser den som en fuldstændigt opdateret og kraftfuld kunstnerisk arena.
For dette modtager Maria Wæhrens Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat.
OM KUNSTNEREN
Maria Wæhrens (f. 1976) er uddannet på Det Jyske Kunstakademi og det Kongelige Danske Kunstakademi. Maria Wæhrens har over de senere år haft en stor og varieret produktion med mange udstillinger, senest en meget omfattende retrospektiv udstilling på Vejen Kunstmuseum.
Kom til fernisering fredag d. 29. november kl. 17-20på udstillingerne:
Half Hidden af Anne Haaning og gruppeudstillingen:
Writings of Bodies <<<We Know It From the Inside>>>, kurateret af Dorte Jelstrup, Elisabeth Toubro og Kathrine Ærtebjerg.
Om Half Hidden
Med et tvistet take på historisk arkivmateriale tager værket Half Hidden udgangspunkt i en forladt kryolitmine i Ivittuut i Grønland. Billedkunstner Anne Haaning forbinder den teknologiske udvikling med et større historisk blik på ressourceudvinding, minedrift og imperialisme. Med en særlig interesse for glemte steder og strukturer, der usynligt lever videre som minder og aflejringer af tid, er Haaning dykket ned i Rigsarkivets telegrammer og andet materiale fra Ivittuut.Bruddet – en animeret læsning:
I forbindelse med udstillingen vil Anne Haaning lave en “animeret læsning” med titlen Bruddet. Her tager hun udgangspunkt i gamle telegrammer og andre historiske skrivelser fra og om Ivittuut. Arrangementet finder sted torsdag d. 5. december kl. 17.30.Om Writings of Bodies <<<We Know It From the Inside>>>
Med udstillingen Writings of Bodies <<<We Know It From the Inside>>> er der lagt an til en ukontrollabel, ekstatisk fejring af fabelagtige, billedmæssige, skulpturelle og performative kunstneriske udtryk. Billedkunstnerne Dorte Jelstrup, Elisabeth Toubro og Kathrine Ærtebjerg har udvalgt og sammensat en gruppe af kunstnere, som udgør et fornemt udsnit af tidens mest fremtrædende kvindelige kunstnere på tværs af generationer – kunstnere, som hver især bidrager med kropsligt funderede erfaringer udfoldet i billedkunstneriske værker.På udstillingen deltager kunstnerne: Lise Blomberg, Ursula Reuter Christiansen, Jeannette Ehlers, Marianne Therese Grønnow, Lea Guldditte Hestelund, Dorte Jelstrup, Kirsten Justesen, Sophia Kalkau, Stense Andrea Lind-Valdan, Maja Malou Lyse, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Elisabeth Toubro, Maria Wæhrens og Kathrine Ærtebjerg.
I forbindelse med udstillingen afholdes en samtalesalon og en kunstnersamtale: Samtalesalon d. 12. december kl. 19.00-21.00
Under et godt måltidmad i Cafe Polykrom præsenterer kunstnerne deres værker og deltager i en efterfølgende samtale, som tager afsæt i udstillingens tematik. Direktør Dina Vester Feilberg modererer samtalen.
Biletter til arrangementet kan købet på www.billeto.dk.
Kunstnersamtale d. 4. januar kl. 14.00
Kunstnersamtale med Dorte Jelstrup og Elisabeth Toubro. Direktør Dina Vester Feilberg modererer samtalen.
Tilmelding ikke nødvendig. Almindelig entré.
I forlængelse af udstillingen afholdes seminaret Writings of Bodies, Festsalen, Det Kongelige Danske Kunstakademi, lørdag d. 7. december 2019, kl. 13-16.45
Seminaret Writings of Bodies tematiserer en pluralitet af kvindelige kroppes kunstneriske fremskrivninger af egne erfaringsfelter i en kunstnerisk form. Writings of Bodies celebrerer et mangefold af kroppe som diskursive subjekter både i relation til kunsthistorien, men også i forhold til vor tids samfundsmæssige samtaler. Seminaret er co-arrangeret af Det Kongelige Danske Kunstakademi, Billedkunstskolerne ved rektor Kirsten Langkilde samt billedkunstnerne Dorte Jelstrup og Elisabeth Toubro, der er co-kuratorer for udstillingen Writings of Bodies <<<We Know It From the Inside>>>. Blandt talerne ved seminaret er bl.a. Tine Colstrup, museumsinspektør, Louisiana Museum of Modern Art samt Rune Gade, lektor, Københavns Universitet.
Udstillingerne er støttet af:
Half Hidden er realiseret med støtte fra: Statens Kunstfond, Rådet for Visuel Kunst, Knud Højgaards Fond, Det Obelske Familiefond, Dansk Tennis Fond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Statens Værksteder for Kunst samt Program for kunstnerisk utviklingsarbeid og Fond for lyd og bilde, Kulturrådet i Norge.
Writings of Bodies <<<We Know It From the Inside>>> er realiseret med støtte fra: Statens Kunstfond, Rådet for Visuel Kunst, Det Obelske Familiefond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Grosserer L.F. Foghts fond.
Detalje fra Maria Wæhrens plakatfrise Gå din vej Maria! Ægtempera og olie på træ, 2019
Sjæleflager
– en gruppeudstilling med værker af Rikke Benborg,
Vivi Christensen, Mikkel Olaf Eskildsen, Per Flyvehavn,
Christian Schmidt-Rasmussen og Maria Wæhrens.
Udstillingen er kurateret af billedkunstner Camilla Rasborg
Fernisering fredag d. 25. oktober kl. 17.00 – 21.00
Udstillingen er åben fra d. 26. oktober til d. 24. november 2019
Åbningstider: torsdag til søndag kl. 13 – 17
Besøger man udstillingen Sjæleflager bliver man i stationens forhal mødt af billedkunstner Maria Wæhrens 12 meter lange malede frise i en blanding af teknikken ægtempera og oliemaleri. I en spontan intuitiv proces har hun malet direkte ovenpå de 15 stk. gamle kasserede træplader fra udstillingsstedets plakatudstillinger gennem de sidste 7 år.
Det selvopfundne ord Sjæleflager har været en igangsætter til udvælgelsen af de værker, der nu vises i plakatfrisen, i stationens 2 udstillingsrum og i billboardet på 240 x 240 cm ophængt under stationsbroen. Udstillingen består af maleri, video, broderi, collage og skulptur. Tematisk berører værkerne menneskelige vilkår og tilstande, der både forårsager sjælelig uro og smerte og som sætter os fri.
Bevæger man sig indenfor på udstillingen hænger der 2 store hvidlige malerier af Vivi Christensen. Gennem selvportrættet undersøger Vivi en specifik følelse af angst i hendes krop. Trods et næsten udvisket og opløst motiv fremstår billederne både intense og urovækkende. Christian Schmidt-Rasmussens 4 mindre malerier af landskaber og dyreliv, forekommer at være oplevet gennem et indre filter, der omdanner dem til fortryllede parallelle dimensioner til det vi genkender og kan håndtere. Per Flyvehavn viser også maleri, med mange lag, heftige strøg og voldsom kolorit. Som hænger de på væggen og raser, insisterende på at være her. Mikkel Olaf Eskildsens univers er både forfinet og krøllet. Han udstiller bl.a. en mudret brunlig collage, hvorudfra forsølvede krummelurer titter frem. Rikke Benborgs videoer bevæger sig i cirkulære forløb og ender op tilbage ved start. I videoværket Broken, bevæger to personer sig med store anstrengelser gennem et futuristisk bylandskab, forliste uden at kunne undslippe deres skæbne. Går man ud gennem stationens bygning har Rikke også skabt et nyt værk til det 240×240 cm store billboard under stationsbroen.
Jeg er blevet rørt af kunstnernes værker og med den kuraterede udstilling Sjæleflager vil jeg prøve af, om de kan røre noget sammen, under samme tag på stationen.
Billedkunstner Camilla Rasborg, som har været med i Udstillingsstedet Sydhavn Station siden opstarten tilbage i 2012.
Plakater og billboard er støttet af Statens Kunstfond og Augustinus Fonden.
Udstillingen er støttet af Københavns Kommunes Billedkunstudvalg.
For yderligere information kontakt Camilla Rasborg på mail: camillarasborg@gmail.com eller tlf. nr. 26 13 29 82
Maria Wæhrens – Mette Vangsgaard – Nalini Printz – Nour Fog – Lilibeth Cuenca Rasmussen
16/8 – 14/9 2019
Opening: Friday, 16/8 at 5-7 pm
At the group exhibition “NOISE” Charlotte Fogh Gallery is happy to show works that examines the aesthetics of noise.
The exhibition shows works by Lilibeth Cuenca Rasmussen, Nour Fog, Maria Wæhrens, Nalini Printz and Mette Vangsgaard, which are visually noisy and putting the imagery in stereo.
The artists challenge the classical art media with an anarchic approach to painting, installation, collage and sculpture that challenges our urge to create order in chaos. Rebel and punk expressions appear in the exhibition, whose diverse media clash in an eclectic universe of unpolished image noise.
Exhibition title: JIR SANDEL dining at Li’s with Maria Wæhrens, Rasmus Høj Mygind
Curated by: JIR SANDEL
Venue: JIR SANDEL, Copenhagen, Denmark
Date: July 1, 2019
Photography: all images copyright and courtesy of the artists and JIR SANDEL, Copenhagen
JIR SANDEL dining at Li’s with Maria Wæhrens and Rasmus Høj Mygind
“Simply to hang a painting on the wall and say that it’s art is dreadful. The whole network is important! Even spaghettini …” Martin Kippenberger, from One has to beable to take it! An interview with Jutta Koether.
Take a seat, whichever you prefer. Welcome to JIR SANDEL dining at Li’s: a series of arrangements that unite art, food and conversation. For each seating, two artists are invited to show one artwork each to a small number of invited guests from the arts scene. The event takes place in a former Chinese grill bar in Copenhagen – where Li cooks and serves delicious food to the guests and artists. The aim is to create an intimate way to experience and talk about art in a relaxed context far from the buzz of galleries, openings and art fairs. Yes, garlic and chili for the whole table, thanks!
For Chapter 2 of Whose Museum’s year-long exhibition at KRETS, the art collective has invited Alanna Lynch and Maria Wæhrens, two artists working from different traditions but who have in common the method of gathering and combining materials into sprawling installations that implicate the feminist notion of taking up space. Here, together with the Whose Museum collection and work by Max Ockborn (from Chapter 1), our exhibition continues to grow as visitors also donate new items to the collection.Featuring conversations with Alanna Lynch, Maria Wæhrens, Laura Hatfield – and a snippet of a concert by Marja Ahti who performed at Whose Museum during Chapter 2.
Gather Here Together
4.5 – 2.6 2019
Opening Saturday, May 4, 5–8 PM
For Chapter 2 of Whose Museum’s year-long exhibition at KRETS, the art collective has invited Alanna Lynch and Maria Wæhrens, two artists working from different traditions but who have in common the method of gathering and combining materials into sprawling installations that implicate the feminist notion of taking up space. Here, together with the Whose Museum collection and work by Max Ockborn (from Chapter 1), our exhibition continues to grow as visitors also donate new items to the collection.
Alanna Lynch’s work reflects positions from art and science with a focus on the fear of contagion, aiming to balance feelings of disgust with an aesthetics of care. In her research-based installations, she connects living organisms, social justice themes, and performance. Her recent work involves smells, body fluids, bacteria, and swarms of insects. In Gather Here Together, Lynch presents research and processes with smells: DIY stink bombs, fermented substances and distilled scents from the surrounding neighbourhood. Lynch is drawn to smells for their ability to resist containment and cross boundaries, using them to engage in theoretical discussions about power, identity and the movement of bodies. Though it is well known that smells can evoke strong emotions associated with personal memories, the artist demonstrates that their potency is also evidence of their ability to dominate space and influence human thoughts and behaviour.
Taking the body and painting as her initial points of departure, Maria Wæhrens works from a queer perspective in an open and expressive manner. She confronts societal expectations and power structures that impact lived experiences in terms of gender and sexuality, overlapping personal experiences with her artistic process. These structures and patterns are challenged by her working method, as raw gestures and emotions are allowed to flow into unedited expressions. At Whose Museum, Wæhrens presents a direct-to-wall painting installation that combines items from her domestic sphere and studio, including new paintings and drawings, alongside contributions made by her loved ones. Behind the expressive chaos of the installation lies a system of organisation that is concealed but suggested – attempts at self-care are embedded in the work which transfers personal memories, emotions and thoughts into the artist’s own internal logic in painting.
ABOUT WHOSE MUSEUM: Whose Museum began in Canada in 2008 with the simple premise that anyone could donate anything to the collection. It started with a few drawings, some trash, objects and ephemera, gathering up in a suitcase in the back of a van. Attempts to order and contain it were futile. Strange things started to happen; the database crashed, storage boxes fell apart, items transformed into new objects, traded places, disappeared. The collection had become a body and active member of the collective. Whose Museum is now a loose archival network involving an assemblage of people, places, times, artworks, objects, texts and exhibitions.
Efter 2,5 år må KVADRAT16 rykke ud af lokalet i Valby, og vi inviterer derfor til den sidste udstillingsåbning for nu – Maria Wæhrens: FRYSEÆG.
Vi håber at se mange af jer!
– – –
Fryseæg er æg, man kan have til overs i forbindelse med en IVF behandling – også kendt som reagensglasbehandling eller kunstig befrugtning. De er en slags reserve, som gemmes til senere brug. Æggene kan blive – eller ikke blive – til børn. Det er måske ikke afgjort endnu.
Maria Wæhrens’ udstilling på KVADRAT16 tager afsæt i idéen om fryseæggene og om fremtiden. I et spontant og næsten skitseagtigt løst maleri i ægtempera maler Wæhrens på en meditation over eller respons på æggene. Der er tale om et ekspressivt automat-maleri, hvor processen, øjeblikket og tempoet spiller en særlig rolle.
Masonitplader saves ud i uens stykker og bemales i en løbende intuitiv proces. Alt hvad der opstår undervejs kommer med i udstillingen. Knyttet til de løse maleriske udladninger ligger spørgsmålet om hvornår noget er ‘noget’, og hvornår er det er ‘ingenting’, værdiløst.
Som en sprængt krop er masonit-stykkerne installeret på udstillingsvæggen omgivet af rumlige elementer som halm, gipsrør, avisstykker og en gammel vugge. Desuden indgår et videobaseret værk.
Maria Wæhrens henter stof fra sin egen historie med IVF behandling, samt i et liv som lesbisk med opvækst i en kristen familie i Nordjylland og evigt nagende spørgsmål om at høre til, eller ikke. Passe ind, eller ikke.
Fryseæg er Maria Wæhrens’ tredje soloudstilling på to år, og ligger i forlængelse af de tidligere UD AF MOR på Møstings Hus, 2017 og SÅR på M100, 2018. FRYSEÆG søger i højere grad mod det ubevidste og en science fiction-agtig idé om fremtiden.
Maria Wæhrens (f. 1976) bor og arbejder i København. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (2005) under professor Ursula Reuter Christiansen. Wæhrens har tidligere udstillet på eksempelvis Møstings Hus, M100, Den Frie Udstillingsbygning, Kunsthal NORD, Nivågaard samlingen og Lviv National Art Gallery, Ukraine.
M100 har hermed den store glæde at invitere dig til åbningen af udstillingen
MARIA WÆHRENS
SÅR
Åbning den 5. oktober kl. 17 / Søndergade 26, kld. 5000 Odense C
Vi byder på et glas vin, øl eller vand.
Udstillingen SÅR er en poetisk og politisk appel til vore følelser. Et budskab om sår på sjælen, affødt af konflikter mellem religiøs og seksuel identitet. Med udstillingen inviteres vi ind i en malerisk installation som suverænt undersøger nye måder at møde hinanden på og fokusere mindre på smertens hierarkier, selv om det kan være svært.
SÅR er en installation som består af olie- og æg tempera malerier sammen med en slags løse skulpturelle understøttelser. Der er rør på gulvet, der skubber ind i såret eller forsøger at holde noget oprejst. Hønsenet og gips, der ligner en bandage. En overdimensioneret hånd er sprængt i stykker, opløst i abstrakte former, med seks meget lange malerier af fingre, hvor den ekstra finger er et symbol på en lesbisk hånd. Udstillingen SÅR undersøger hvordan en seksuel minoritet og opvæksten i et stærkt moralsk hjem, båret af kristne værdier gennem mange generationer, påvirker et menneskeliv. En udstilling som med sin egen uregerlige autonomi er en enestående skildring af hvordan stærkt modsatrettede følelser forløses i en malerisk installation.
Om Maria Wæhrens praksis.
Med udgangspunkt i krop og maleri arbejder Maria Wæhrens gennem mange udtryk, i feltet mellem queer-tanker og det ekspressive, i en åben proces. Hun lader sig styre af en indre kraft, værkerne er meget personlige og insisterer på en materiel tilstedeværelse. Maria Wæhrens undersøger i sine værker og konstruktioner køn, magt, hierarki og de mønstre der opstår og videreføres i familien, og i samfundet som helhed. Disse konstruktioner undersøges i hendes værker og gennem hendes arbejdsmetode – det rå og uredigerede får lov til at fylde, og skaber et dokumentarisk og levende udtryk. I sit kunstneriske virke arbejder Wæhrens med automattegninger, tunge materialer og lette malerier uden nogen særlige regler eller retningslinjer. Stregen er direkte og kan til tider virke brutal.
Fakta
Maria Wæhrens er uddannet fra Kunstakademiet i Kbh. i 2005. Hun studerede maleri på professor Ursula Reuter Christiansens skole. I Danmark har hun udstillet på bl.a. Møstings Hus, Nivaagaard Samlingen, Den Frie Udstillings-bygning og Kunsthal NORD. I 2017 deltog hun i Lviv National Art Gallery i Ukraine på udstillingen “between us”.
I november 2018 udstiller Wæhrens solo i Kvadrat16 i Valby. I 2019 gæster hun Koloristerne på Den Frie Udstillingsbygning, samt udstiller hun på Kvindemuseet I Århus. Maria Wæhrens har tidligere modtaget tilskud til hendes kunstneriske arbejde, bl.a. Statens Kunstfonds arbejdslegater, Akademiraadet og Grosserer L.F. Foghs Stiftelse.
Produktionen af værker til udstillingen SÅR er støttet af Beckett- Fonden.
Artist talk I forbindelse med udstillingen arrangeres artist talk med Maria Wæhrens den 27. oktober 2018.
M100 er støttet af Statens Kunstfonds pulje opstart af nye udstillingsplatforme, Det Obelske Familiefond og Odense Kommunes Kulturpulje 2018
18 danske og engelske kunstnere udforsker den kunstneriske proces og relationen mellem original, inspiration, chance og outcome.
Sted: New Shelter Plan, Malttorvet 2,1. Sal, 1799 København, Danmark. Åben: Onsdag – lørdag 13:00 – 17:00. Kontakt: info@newshelterplan.com, tlf: +45 2262 7560, Facebook page: New Shelter Plan Fernisering: Fredag d. 10 Januar, 2014, 17-22.00
Kunstnere:
Augusta Atla (DK ), Thorbjørn Bechmann (DK), Julie Bitsch (DK), Rachel Cattle (UK) Ditte Gantriis (DK), Anne Haaning (DK/UK), Stine Ljungdalh (DK), Renata Kudlacek (G) Helénè Martin (UK), Astrid Myntekær (DK), Noriko Okaku (UK), Cristina Pedreira (UK) Vanda Playford (UK), Wendy Plovmand (DK), Steve Richards (UK), Jan S Hansen (DK ) Matthew Stone (UK) og Maria Wæhrens (DK)
Om udstillingen:
Idéen til udstillingen GamingGaming er opstået ud fra et ønske om at lave en procesorienteret international gruppeudstilling, der giver kunstnerne mulighed for at undersøge og udveksle den kreative proces i relation til idéen om ”Game of Chance” og forholdet mellem original, inspiration, chance og outcome. 18 etablerede og unge danske og engelske kunstnere har produceret helt nye værker til udstillingen.
Hver deltagende kunstner har bidraget med et eksisterende kunstværk, gengivet i A5-format. Herefter har en tilfældig lodtrækning fundet sted og de eksisterende kunstværker er videresendt til en anden kunstner på udstillingen. Baseret på det modtagede kunstværk har alle kunstnerne skabt et nyt kunstværk. Ambitionen med udstillingen er at synliggøre og stille spørgsmålstegn ved den kunstneriske proces.
Udstillingen ledsages af en publikation med samtlige værker på udstillingen samt tekster af kunstskribent Lisbeth Bonde, Dr Vanda Playford samt Fellow ved Cambridge University og kurator ved Kettle’s yard Barry Phipps.
New Shelter Plan:
Er et nyt kunstnerdrevet non profit udstillingssted, der har fokus på up-and-coming såvel som etablerede kunstnere, der søger at udfordre samtidskunsten og de gængse udstillingskonventioner. www.newshelterplan.com
Om kuratorer og initiativtagerne:
Udstillingen er kurateret af Stine Ljungdahl og Wendy Plovmand, der mødte hinanden under deres MFA studier i London. Deres kurator samarbejde udspringer af en fælles interesse for at udveksle og bygge bro mellem den danske og engelske kunstscene.
Det kønne papir – en udstilling om kønnet og det kønsløse på papiret
Billedkunstnerne Tomas Lagermand Lundme og Maria Wæhrens arbejder begge konsekvent med seksualitet som et stærkt omdrejningspunkt i deres værker.
Både Lundme og Wæhrens insisterer på at fortælle historier fra deres egen hverdag, hvor levet liv og øjebliksbilleder blander sig i en sårbar kontekst af poesi, hudløs humor, dyrisk sex, politisk grusomhed og social uretfærdighed.
Tomas Lagermand Lundme og Maria Wæhrens udstiller så at sige sig selv på papiret. Som dem, de er, da begge kunstnere bruger tegningen som en ventil til at trække vejret. Men de bruger også begge papiret til at indfange og indsamle bunkerne af verbale udtalelser og ukontrolleret billedforstoppelse fra massemedier, der ofte fortæller historier fra et liv som homoseksuel meget endimensionelt.
Udstillingen hos Danske Grafikere er ikke køn. Men den omhandler et køn, der tilsyneladende lader sig udstille med største tilfredshed. Ikke alt er sort og hvidt. Men det er heller ikke regnbuefarvet. Langt fra.
Tomas Lagermand Lundme og Maria Wæhrens skubber – og forskubber – et billede, et motiv, så alt alligevel har flere farver og rummer en mangfoldighed, som muligvis er den, der er nemmest ved at blive glemt (og klemt inde) i en tid, hvor kønnet og kønnene aldrig har defineret sig selv med allerstørste selvfølgelighed. Det kradser Lundme og Wæhrens så i. På en måde, der gør lidt ondt et sted i øjet.
Tomas Lagermand Lundme (1973) og Maria Wæhrens (1976) er begge uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor de begge gik hos professor Ursula Reuter Christiansen. Lundme og Wæhrens har de sidste ti år udstillet sammen i mange forskellige sammenhæng.
Det kønne papir Tomas Lagermand Lundme og Maria Wæhrens
Danske Grafikere Sølvgade 14 1307 København K Fernisering fredag den 2/8 mellem 17 og 19
Åbent dagligt torsdag til søndag 13 til 17
Udstillingens sidste åbningsdag er søndag den 25/8 2013
Når den danske kunstner Maria Wæhrens (f.1976) åbner døren for sin nye udstilling 9881, så sker det ikke bare med nye værker, men hun inviterer ganske enkelt indenfor i sit eget atelier, som i udstillingens anledning er transformeret til et såkaldt ’White Cube’. Og selvom man måske derigennem kan få en fornemmelse af, at udstillingens tematik kredser om det stedsspecifikke, så bryder hun med den hvide kubes neutralitet og synliggør gennem udstillingstitlens subjektiverende element postnumret 9881, en ganske anden fortælling.
Udstillingen tager fat fra begyndelsen med tegningen over maleriet, fra formen til fladen, fra genkendeligheden til abstraktionen. Og hendes værker udforsker og kredser ustandseligt om erindringens sted: hvor hver en bevægelse antager betydning, hvor hver en farve bliver til spor, hvor flade åbner for både intimitet og forestilling og fører hen imod identificerbare elementer, hvor sporet, lærredet, teknikken og redskabet tilsammen danner en fortælling. Via sine værker iscenesætter hun et fortællende scenarie, hvor der anvendes en række betydningsbærende figurer, som genskaber erindringer om fortiden. Imidlertid ikke i tydelige tegn, for gennem sine ekspressive abstraktioner, slår fortællingen en ganske anden tone an.
Styrken i billedet
Udstillingen viser Maria Wæhrens fantastiske kunstneriske spænd og styrke. Hun præsenterer en række værker, der manifesterer problemstillinger relateret til både erindring og identitet. Og gennem kunstværkernes eminente, transformatoriske væren, inddrager hun os i associationsrum, hvor betydningen ikke er fikseret, men i en konstant tilblivelse.
Om kunstneren
Maria Wæhrens (f. 1976) er uddannet billedkunstner fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2005. Hun har deltaget i talrige udstillinger og bor og arbejder i København.
MIXCOPENHAGEN inviterer i samarbejde med basisgruppen Lange Løg til lokumsudstillingen Piss Off på Vela Gay Club, Viktoriagade 2-4.
Ferniseringen finder sted torsdag d. 20/10 kl. 19-21, hvor der er mulighed for at inspicere værkerne og overvære en tissetekst-oplæsning på lokummerne af Bjørn Rasmussen og Tomas Lagermand Lundme.
Kunstneriske bidrag af: Bjørn Rasmussen, Anne Mie Dreves, Lars Erik Frank, Christian Yde Frostholm, Minna Grooss, Mathias Kryger, Stine Ljungdahl, You Little Teapot, Mette Winckelmann og Maria Wæhrens.
Udstillingen er åben i festivalugen fre-lørdag kl. 20-05, ons-torsdag kl. 20-24.