news

modtager af statens kunstfonds treårige arbejdslegat

BEGRUNDELSE:

MARIA WÆHRENS

Maria Wæhrens’ kunstneriske praksis udvikler sig med stor konsekvens og meget skabende energi inden for maleriets diskurs.

Med et ekspressivt og stofligt, malerisk sprog udfolder hendes værk sig som en undersøgelse af subjektivitet, erindring, sansning og intuition med udgangspunkt i brudflader i hendes egen opvækst og seksuelle identitet.

Maria Wæhrens taler selv om, at følelserne ”dokumenteres intuitivt”. Dette sker i en malerisk proces, der ubesværet inddrager og forener abstrakte og figurative elementer, og hvor det maleriske stof træder i karakter med stærkt fysisk nærvær og variation.

Maria Wæhrens’ værker drives af en levende, fortællende nerve. Foruden referencer til abstrakt ekspressionisme og surrealisme, krydser hun også sin egen historie, og forbinder barndom med nutid og drøm med virkelighed. På den måde skaber hun et rum i sit værk, hvor hun også rekonstruerer tidligere værker, som i en ny fortolkning placeres i en aktuel sammenhæng.

Maria Wæhrens er på en meget personlig måde i stand til at træde ind i maleriet som historisk genre.

Med intense maleriske bearbejdninger af sit eget livs erfaringer og fortolkninger af både politiske og eksistentielle forhold, udvider hun maleriet som genre og viser den som en fuldstændigt opdateret og kraftfuld kunstnerisk arena.

For dette modtager Maria Wæhrens Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat.

OM KUNSTNEREN

Maria Wæhrens (f. 1976) er uddannet på Det Jyske Kunstakademi og det Kongelige Danske Kunstakademi. Maria Wæhrens har over de senere år haft en stor og varieret produktion med mange udstillinger, senest en meget omfattende retrospektiv udstilling på Vejen Kunstmuseum.

https://www.kunst.dk/arbejdslegater-til-222-bredt-favnende-billedkunstnere/maria-waehrens

newsletter march 2021 -december 2019

Maria Wæhrens – NEWSLETTER MARCH 2021​NEWSLETTER 2021
MARIA WÆHRENSDecember 2019
Åbent seminar Kunstakademiet, KbhDecember 2019
Press/Anmeldeser writings of bodies, 2019:https://pov.international/at-skrive-kroppen-de-kvindelige-billedkunstneres-skrift-pa-den-frie/
https://kunsten.nu/journal/anmeldelse-writing-of-bodies/
https://www.idoart.dk/kalender/gruppeudstilling-writings-of-bodies
https://nbyaa.eu/en/exhibition-posts/writings-of-bodies/ 
 Uddrag fra artiklen: At skrive kroppen: De kvindelige billedkunstneres skrift på Den Frie Publiceret 20/12/2019 i Kultur/Kunst af Dorte JelstrupJune 2020
Soloshow, Fadervor, Jir SandelPress: Soloshow, Fadervor, Jir Sandel
https://www.idoart.dk/kalender/maria-waehrens-fadervor 
http://jirsandel.net/project/235 
https://contemporaryartdaily.com/2020/06/maria-waehrens-at-jir-sandel/ 
https://artviewer.org/maria-waehrens-at-jir-sandel/August 2020, groupexhibition, maglemølle:Press:https://www.idoart.dk/kalender/gruppeudstilling-magelmoellecom-01
 August 2020, the museum of religious art.From Jir Sandels newsletter.MUSEET FOR RELIGIØS KUNST:http://www.mfrk.dk/nyhedsvisning/ny-samtidskunst?Action=1&M=NewsV2&PID=4058August 2020, ENTER ART FAIR, Jir Sandelhttps://www.enterartfair.comOctober 2020architecture now, group show, cucina, cph, dkhttps://artviewer.org/architecture-now-at-cucina/october 2020, soloshow Asken (online exclusive), Jir Sandelhttps://www.artsy.net/show/jir-sandel-asken?sort=partner_show_position
 Statement: A solo exhibition by Maria Wæhrens
Press ReleaseDanish artist Maria Wæhrens’ (b. 1976) work revolves around a specific approach that she refers to as ‘the necessary painting’. The necessity lies in the urge to work closely with her own body to understand its embedded emotions. This process often culminates in hefty and expressive paintings.The exhibition Asken is a manifestation of a novel phase in Wæhren’s practice. It presents a series of new paintings with light brush strokes intertwined with large and soft-colored surfaces. The new body of work tends towards an almost divine atmosphere that doesn’t appear in Wæhrens previous works.
Until now, the body has been a predominant element in her work, both as a motive and physical tool. However, this exhibition investigates a new state of mind that reflects her progression towards openness and receptiveness.
Wæhrens has increasingly allowed herself into an immaterial atmosphere through strokes and movement. Here she creates musical and poetic works that stand pure and float without traces of interpretations and statements.
The works for exhibition embody the influence played in Wæhren’s life by a recent dream, in which she moves into a cathedral. A cathedral is a form of infinity, both on the inside and outside. By working with that atmosphere, the artworks become a new way for the artist to understand and locate herself in her Christian heritage. Working closely with her emotional register, she reaches the authentic and the unconscious through spontaneity.
Wæhren’s practice can be read in the light of abstract expressionism and the CoBrA movement, among others.October 2020:Solo exhibition (retrospective)UDSTILLINGSSTEDET, Sorøhttps://udstillingsstedet.dk/udstillinger/sta-op-tag-din-seng-og-ga

‘STÅ OP, TAG DIN SENG OG GÅ’ AF MARIA WÆHRENS17 OKT – 15 NOV, 2020Jeg stod i en bus med alle mine malerier og tegninger. Bussen var fuld af mennesker, som alle skulle hjælpe mig med at tømme den for min kunst. Pludselig blev jeg bange. Jeg kunne ikke overskue tanken om, hvor alt kunsten skulle ende henne. Vi var i et øde område med ruiner. En mand fra  bussen kastede sig ud i ingenting for at redde min kunst. Han faldt ned og døde. Jeg lod som  ingenting. Håbede bare ingen havde set det ske. Jeg skammede mig så meget over denne mand, som havde kastet sig i døden for mig. Jeg var rædselsslagen, og besluttede mig for aldrig at fortælle det  til nogen. Dette er blot en af de mange drømme, som er blevet del af Maria Wæhrens malerpraksis. Allerede som 13-årig havde hun en skelsættende drøm, hvor en kvinde, omringet af et farverigt landskab,  lænede sig op af et træ. Kvinden viste sig at blive Wæhrens kald som kunstner. Siden da har drømme for Wæhrens været en vigtig kanal mellem følelser og maleriet. Hendes malerier er en naturlig forlængelse af noget iboende i selvet. De er et sted, hvor drømme og følelser får et fysisk liv, og hvori de lever videre.  Det inderlige fokus stammer fra Wæhrens kristne opvækst. Hendes første møde med kunsten var gennem mormoren, som malede religiøse malerier og portrætter. Dog vendte Wæhrens den kristne  tro ryggen ret tidligt i sin ungdom, og i stedet indtraf eksistentielle spørgsmål omkring identitet, seksualitet og hendes egen krop. Kroppen er et helt centralt element i Wæhrens værker. Gennem  malerier af kroppe skabt med en kropslig tilgang sporer hun sig ind på en forståelse af sin egen krop, og de følelser der ligger indlejret i den. I forbindelsen til lærredet, forbindes hun til sig selv. I glimt mærkes det ekspressive og et indre som vil ud. I processen mellem følelser og maleri, integrerer Wæhrens ofte forskellige materialer. Heri ligger en undersøgelse af, hvordan erindring og det underbevidste giver sig til udtryk i en spontan proces. Det  udgør et slags kaos, hvori Wæhrens egen interne logik og system bliver skabt. I søgen efter de inderste følelser, men også den spontane tilgang som giver plads til det autentiske og det  underbevidste, bevæger værkerne sig indenfor den abstrakte ekspressionisme. Ved at Wæhrens arbejder så indgående med sit eget følelsesregister, rummer værkerne automatisk terapeutiske og  bearbejdende elementer. Det bliver en måde, hvorpå hun ‘visker tavlen ren’ i sit eget liv, og det  medvirker til at skellet, mellem livet og en kunstnerisk praksis, forsvinder.  Udstillingen Stå op, tag din seng og gå giver indblik i en periode af Wæhrens liv og praksis, hvori  hendes mørkeste malerier blev til. De viser det smertefulde, det mørke og melankolske, og udgør et  stærkt eksistentielt fokus. De er et resultat af en indre nødvendighed. Det, som ligger lige til at  udtrykke, og det som trænger sig mest på, er det som kommer ud. 
Stå op, tag din seng og gå bliver vist på  UDSTILLINGSSTEDET.dk, Rådhusvej 4 i Sorø Åben fra den 17.10.10.-15.11.2020
Sidste dag søndag 15.11. Søndag har vi åbent fra 10-12. Bestil tid på forhånd.
“SÅ OP, TAG DIN SENG OG GÅ” er en retrospektiv udstilling som efterfølgende bliver del af en soloudstlling på Vejen Kunstmuseum fra den 1.12.-7.2.2021 December 2020:BERØRT – OM DANSK KUNST I DET NYE ÅRTUSINDEhttps://strandbergpublishing.dk/boger/beroert-om-dansk-kunst-i-det-nye-aartusinde/December 2020:Niels Wessel Bagges Kunstfond, Hæderslegathttps://nwbk.dk/maria-waehrens/December 2020:retrospective solo show, vejen art museumkunsten.nu. Anbefalethttps://kunsten.nu/artguide/calendar/separatudstilling-maria-waehrens/Anbefalet under Det skal du se! Uge 50.På Vejen Kunstmuseum skiller årets julekalenderudstilling 2020 sig markant ud fra de 25 forudgående udstillinger. Hver på sin måde har de bragt samtidskunsten ind på museet som en nutidig vinkel på, hvad museets hovedperson billedhugger Niels Hansen Jacobsen måske ville have skabt, om han havde levet i dag.Maria Wæhrens. Foto: Pernille Klemp.Maria Wæhrens. Foto: Pernille Klemp.Ultimo november har Maria Wæhrens lagt sidste hånd på sin udstilling. Det er nu den tid på året, hvor museet inviterer egnens yngste borgere – klassevis og med flere hold om dagen – ind for at se og høre om samtidskunsten gennem julekalender-konceptet. Dag for dag er hvert hold af unge gæster med til at åbne for ”deres” værk. Udstillingen står derfor først fuldt færdig fra den 26. december.I de forgangne to uger har Maria Wæhrens på det nærmest boet på museet. Fra morgen til sen aften har hun arbejdet med en fortætning af et retrospektivt udvalg af sine værker til det, der minder om ét stort relief, en totalinstallation midt i museets sydlige kuppelsal, Skibelundsalen.Salen blev opført i 1914 som billedhugger Niels Hansen Jacobsens atelier-museum. Dengang lå det i svinget ved det historiske mødested Skibelund Krat. I 1938 blev det sten for sten flyttet til Vejen som udvidelse af det dengang 14 år gamle Vejen Kunstmuseum.Som noget helt særligt ved denne 26. version af årets julekalenderudstilling har Maria Wæhrens forvandlet museet – og i dette tilfælde Niels Hansen Jacobsens atelier – til sit eget atelier. På gulvet midt i salen har hun malet en stribe hastige parafraser, der netop her fungerer som dækbilleder/julekalenderlåger. De er ”site specific”/stedspecifik på en helt ny måde!Her står et unikt bud på en nulevende kunstners version af en retrospektiv udstilling. Gæsten må fordybe sig, fortabe sig, leve sig ind i den ”stream of consciousness”, der i en lydløs dialog er foregået mellem værkerne og kunstneren, efterhånden som brikkerne er faldet på plads. Selv salen, den ophængte samling og de omkringstående skulpturer indgår i dialogen og ses pludselig i helt andre nuancer.At udstillingen har fået en ganske særlig karakter, skyldes også, at den finder sted midt i en af museets ældste sale, mens nybyggeriet har lukket for særudstillingssalene. En anden medvirkende faktor er det, at Maria Wæhrens er maler, mens de tidligere udstillere primært har været billedhuggere.Kilde: Vejen Kunstmuseum February 2021Koloristerne – en farverig kunstnerisk manifestation i vintermørketDen frie udstillingsbygning3. februar – 2. marts 2021https://denfrie.dk/udstilling/koloristerne-3/March 2021SAMMENSTØD 106.03.21 – 27.03.21Ringsted Galleriethttp://www.ringstedgalleriet.dk/udstilling-sammenstod/March 2021Retrospective solo show, vejen art museuminterview: kunsten.nuhttps://kunsten.nu/journal/maria-waehrens-om-sin-separatudstilling-en-udstilling-du-ikke-kan-se/ Skibelundsalen på Vejen Kunstmuseum. Maleriet Englen på næsten 6 meter ses i baggrunden.
Foto: Pernille Klemp.
På Kunsten.nu sørger vi for at være tilstede i de udstillinger, som er lukkede på grund af corona retriktionerne. Det gør vi med henblik på at give publikum et virtuelt indblik i udstillingen. I denne artikel fortæller Maria Wæhrens om sin retrospektive separatudstilling på Vejen Kunstmuseum.Kan du fortælle lidt om din udstilling, som vi på grund af coronakrisen ikke kan opleve lige nu?På Vejen Kunstmuseum viser jeg en retrospektiv udstilling med mere end 100 værker. Mit ældste værk er et linoleumstryk, fra da jeg var 16 år, og de nyeste malerier blev til sammen med udstillingen i Niels Hansen Jacobsens atelier. Der boede jeg nærmest i 14 dage i en ottekant, som er bygget indeni en smuk, ottekantet kuppelsal, Skibelundsalen, mellem fantastiske skulpturer og malerier med hovedvægt på symbolismen. På den måde kom mine værker til at indgå i sammenhæng med værker fra museet, som helt automatisk læses ind i hinanden.Jeg synes, det er enormt spændende, hvordan mine værker og malerierne og skulpturerne fra samlingen, med alle deres historier, bliver formbare i nye sammenhænge og fletter sig ind i hinanden. Der er ingen kronologi i min ophængning, værkerne får lov til at stå og hænge sammen, så det understreger indholdet og forstærker stemningen og følelsen.Udstillingen er bygget op, så man får associationer til kirkerummet. Jeg er vokset op i en kristen familie, og som 13-årig drømte jeg i en natlig drøm at jeg skulle være kunstner. Mit kendskab til kunst fik jeg gennem min mormors malerier, som primært var bibelske motiver. Jeg elskede at gå rundt med hende i huset, og høre alle historierne om malerierne.Jeg malede og tegnede ikke selv før efter min drøm. Jeg syntes simpelthen, at kunst var for helligt ligesom troen, og at det ikke bare var noget, jeg kunne tillade mig. Men jeg fik kaldet gennem drømmen, og fra da af var jeg ikke i tvivl. At man kan bruge maleriet til at fortælle noget vigtigt, har jeg fået med fra min mormor. Det betyder, at min praksis altid har været eksperimenterende, undersøgende og med et ønske om at kunne udtrykke mine tanker og budskaber så klart som muligt.Jeg blev inviteret til at lave julekalenderudstillingen, der er et tilbagevendende koncept på museet. Det betyder, at der hver dag i hele december blev åbnet et nyt værk for skoleklasser. Udstillingen stod derfor først helt færdig fra den 26.december, da alle låger var åbnet. Det gav en vinkel på udstillingen, som for mig var rigtig interessant, fordi fortællingen er så vigtig for mig. Det sanselige og historien er netop det, jeg lægger mest vægt på. Hvordan genererer min historie og mine malerier andres liv og historier, og hvordan spejler de besøgende sig i min kunst?I denne sammenhæng blev det i særlig grad med vægt på børnene, som hver dag i julekalender-tiden kom ind på udstillingen og skulle kopiere dagens maleri. Den del stod billedkunstner og formidler Sophus Ejler Jepsen, som også er kurator på udstillingen, for. Han præsenterede børnene for min historie, og så levede de sig ind i mine malerier, det de hørte og spejlede sig i min historie og tegnede. Det var meget rørende for mig og en kæmpe gave at tænke på de historier og tegninger, som indgår i nye fortællinger.I arbejdet med at opbygge en retrospektiv udstilling opstod der en masse uventet og spontant. Selv har jeg i kuppelsalen genskabt op til flere af mine egne destruerede værker, som jeg i en ekstrem selvkritisk periode brændte. Både malerier og dagbøger fra omkring 20 -års alderen. Alt det kom jeg i kontakt med gennem tilbageblikket på min egen historie. En meget forløsende og glædelig genforening med gamle motiver, tanker og følelser. Flere af parafraserne kom til at fungere som dækbilleder/julekalenderlåger og blev stedsspecifikke værker.Er der planer om at forlænge udstillingen eller vise den senere?Min udstilling skulle have varet fra 1. december 2020 til 14. februar 2021, men da Vejen Kunstmuseum er under renovering, bliver der en unik mulighed for at forlænge min udstilling frem til, at de ældste sale, hvor min udstilling er, skal lukke i forbindelse med renoveringen og hægtes sammen med to nybyggede længer. På grund af restriktionerne vil en genåbning allertidligst blive i slutningen af februar. Maria Wæhrens: Fra serien Fryseæg, 2017. Foto: Pernille Klemp.Hvis du kort skulle karakterisere din kunstneriske praksis, hvad vil du så lægge vægt på?Dybest set arbejder jeg med alt det, jeg føler, som kan abstraheres til maleri. Min kunstneriske praksis har altid taget udgangspunkt i det biografiske. Følelserne dokumenteres. I en følelse sættes der lighedstegn mellem farven og følelsen, og nogle bestemte streger, som ligner en plante, er en følelse af ensomhed. Planten tegnede jeg første gang, da jeg var syv år. Alt dokumenteres intuitivt. Jeg har lavet en form for følelsesmæssigt alfabet, et personligt vidnesbyrd. Med min egen personlige historie og gennem maleriet undersøger jeg, hvordan erindring og det underbevidste kan udtrykke sig i en spontan malerisk proces.I perioder har maleriet været en flade, som jeg i frustration ikke bare ville godtage, men som jeg bekæmpede og udfordrede mest muligt aggressivt og afvisende. Sidste sommer drømte jeg, at en kæmpemæssig engel stod og kiggede ind af mit vindue på første sal og spurgte, hvad han kunne hjælpe mig med. Jeg blev henført til drømmen fra min barndom – kaldet.Den nye drøm fik også en skelsættende betydning for mig, og den ændrede mit syn på, hvem jeg er, og det jeg kommer fra. Forandringen afspejles tydeligt i min kunst. Maleriet er ikke længere en kamp, men en modtagelse. Det har ændret mit udtryk fra at være tungt til at være lettere og musisk.Hvordan påvirker situationen dig og din kunstneriske praksis? Og hvordan påvirker situationen en institution som Vejen Kunstmuseum?Situationen med Corona har langt hen ad vejen ikke påvirket mig så meget. På det sidste har jeg dog følt, at det er begyndt at være tungt, da det nu har stået på i lang tid. Jeg savner at komme ud blandt mennesker. Det er hårdt, at denne udstilling ikke er blevet genåbnet endnu. Den kommende udstilling på Den Frie med Koloristerne, som jeg er blevet medlem af, er aflyst. Den næste udstilling, jeg er med på, i Ringstedgalleriet i marts måned, er heldigvis udendørs, så forhåbentlig skal den ikke aflyses.Jeg har nok at lave, men jeg er blevet mere bevidst om, at ting ændrer sig konstant. Jeg er taknemmelig over, at udstillingen på Vejen Kunstmuseum fik en god begyndelse med de mange skolebørn som publikum og aktive deltagere. Andet publikum havde også adgang frem til lukningen nogle dage før jul.Hver dag i december blev dagens maleri fra julekalenderen lagt ud og fint beskrevet på Vejen Kunstmuseums Instagram og Facebook af museets direktør Teresa Nielsen, som daglig ringede og spurgte til dagens maleri. På denne måde blev udstillingen dokumenteret og ligger tilgængelig, på trods af, at udstillingen er midlertidig lukket ned.Teresa Nielsen forklarer, at for Vejen Kunstmuseum har pandemien betydet, at museet har måttet være parat til at gå nye veje. Trods renovering og nybyggeri i snart to år – og oveni dette en Corona pandemi – har de holdt de ældste sale åbne med et næsten lige så højt besøg som ellers og et fortsat højt aktivitetsniveau i formidlingen. Efter nedlukningen i foråret 2020 var museet åbent fra sidst i maj til den 18. december.Hvilke tanker gør du dig om nedlukningen af kulturlivet?Ud over frustrationer omkring den økonomiske situation, er der også positive forandringer. Kriser kan afføde kreativitet: vi søger ind i os selv og skal finde nye værdier. De faste rutiner bliver udfordret, vi tvinges til at tænke anderledes og blive mere bevidste om vores valg, og det kan være befordrende for kunsten, idet refleksionen bliver dybere i forhold til det eksistentielle. Det kan være en god grobund for det, der sker hos den enkelte kunstner.I en tid, hvor vi ikke kan rejse så meget, kommer der et større fokus indadtil, men det kan give os en styrke, fordi vi kigger mere på os selv. Vi skal gøre os mere umage for at opføre os ordentligt over for hinanden, være mere venlige. Vi kan ikke bare søge væk, vi skal se på, hvem vi selv er, og vi bliver mere bevidste om det nære. Hvad det kommer til at betyde for kulturlivet, vil vise sig hen ad vejen. Copyright © 2017, All rights reserved.
Kom til fernisering fredag d. 29. november kl. 17-20 på udstillingerne:
Half Hidden af Anne Haaning og gruppeudstillingen:
Writings of Bodies <<<We Know It From the Inside>>>, kurateret af Dorte Jelstrup, Elisabeth Toubro og Kathrine Ærtebjerg.
Om Half Hidden
Med et tvistet take på historisk arkivmateriale tager værket Half Hidden udgangspunkt i en forladt kryolitmine i Ivittuut i Grønland. Billedkunstner Anne Haaning forbinder den teknologiske udvikling med et større historisk blik på ressourceudvinding, minedrift og imperialisme. Med en særlig interesse for glemte steder og strukturer, der usynligt lever videre som minder og aflejringer af tid, er Haaning dykket ned i Rigsarkivets telegrammer og andet materiale fra Ivittuut.Bruddet – en animeret læsning:
I forbindelse med udstillingen vil Anne Haaning lave en “animeret læsning” med titlen Bruddet. Her tager hun udgangspunkt i gamle telegrammer og andre historiske skrivelser fra og om Ivittuut. Arrangementet finder sted torsdag d. 5. december kl. 17.30.Om Writings of Bodies <<<We Know It From the Inside>>>
Med udstillingen Writings of Bodies <<<We Know It From the Inside>>> er der lagt an til en ukontrollabel, ekstatisk fejring af fabelagtige, billedmæssige, skulpturelle og performative kunstneriske udtryk. Billedkunstnerne Dorte Jelstrup, Elisabeth Toubro og Kathrine Ærtebjerg har udvalgt og sammensat en gruppe af kunstnere, som udgør et fornemt udsnit af tidens mest fremtrædende kvindelige kunstnere på tværs af generationer – kunstnere, som hver især bidrager med kropsligt funderede erfaringer udfoldet i billedkunstneriske værker.På udstillingen deltager kunstnerne: Lise Blomberg, Ursula Reuter Christiansen, Jeannette Ehlers, Marianne Therese Grønnow, Lea Guldditte Hestelund, Dorte Jelstrup, Kirsten Justesen, Sophia Kalkau, Stense Andrea Lind-Valdan, Maja Malou Lyse, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Elisabeth Toubro, Maria Wæhrens og Kathrine Ærtebjerg.

I forbindelse med udstillingen afholdes en samtalesalon og en kunstnersamtale: 
Samtalesalon d. 12. december kl. 19.00-21.00
Under et godt måltidmad i Cafe Polykrom præsenterer kunstnerne deres værker og deltager i en efterfølgende samtale, som tager afsæt i udstillingens tematik. Direktør Dina Vester Feilberg modererer samtalen.
Biletter til arrangementet kan købet på www.billeto.dk.

Kunstnersamtale d. 4. januar kl. 14.00 
Kunstnersamtale med Dorte Jelstrup og Elisabeth Toubro. Direktør Dina Vester Feilberg modererer samtalen.
Tilmelding ikke nødvendig. Almindelig entré.

I forlængelse af udstillingen afholdes seminaret Writings of Bodies, Festsalen, Det Kongelige Danske Kunstakademi, lørdag d. 7. december 2019, kl. 13-16.45
Seminaret Writings of Bodies tematiserer en pluralitet af kvindelige kroppes kunstneriske fremskrivninger af egne erfaringsfelter i en kunstnerisk form. Writings of Bodies celebrerer et mangefold af kroppe som diskursive subjekter både i relation til kunsthistorien, men også i forhold til vor tids samfundsmæssige samtaler. Seminaret er co-arrangeret af Det Kongelige Danske Kunstakademi, Billedkunstskolerne ved rektor Kirsten Langkilde samt billedkunstnerne Dorte Jelstrup og Elisabeth Toubro, der er co-kuratorer for udstillingen Writings of Bodies <<<We Know It From the Inside>>>. Blandt talerne ved seminaret er bl.a. Tine Colstrup, museumsinspektør, Louisiana Museum of Modern Art samt Rune Gade, lektor, Københavns Universitet.

Udstillingerne er støttet af:

Half Hidden er realiseret med støtte fra: Statens Kunstfond, Rådet for Visuel Kunst, Knud Højgaards Fond, Det Obelske Familiefond, Dansk Tennis Fond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Statens Værksteder for Kunst samt Program for kunstnerisk utviklingsarbeid og Fond for lyd og bilde, Kulturrådet i Norge.

Writings of Bodies <<<We Know It From the Inside>>> er realiseret med støtte fra: Statens Kunstfond, Rådet for Visuel Kunst, Det Obelske Familiefond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Grosserer L.F. Foghts fond.

SYDHAVN STATION

Detalje fra Maria Wæhrens plakatfrise Gå din vej Maria!  Ægtempera og olie på træ, 2019

Sjæleflager

– en gruppeudstilling med værker af Rikke Benborg,
Vivi Christensen, Mikkel Olaf Eskildsen, Per Flyvehavn,
Christian Schmidt-Rasmussen og Maria Wæhrens.
Udstillingen er kurateret af billedkunstner Camilla Rasborg
Fernisering fredag d. 25. oktober kl. 17.00 – 21.00
Udstillingen er åben fra d. 26. oktober til d. 24. november 2019
Åbningstider: torsdag til søndag kl. 13 – 17

Gratis entré og alle er velkomne
Udstillingsstedet Sydhavn Station
Ernst Kapers Vej 1, 2450 København SV.
www.sydhavnstation.info
sydhavnstation@gmail.com

Besøger man udstillingen Sjæleflager bliver man i stationens forhal mødt af billedkunstner Maria Wæhrens 12 meter lange malede frise i en blanding af teknikken ægtempera og oliemaleri. I en spontan intuitiv proces har hun malet direkte ovenpå de 15 stk. gamle kasserede træplader fra udstillingsstedets plakatudstillinger gennem de sidste 7 år.
Det selvopfundne ord Sjæleflager har været en igangsætter til udvælgelsen af de værker, der nu vises i plakatfrisen, i stationens 2 udstillingsrum og i billboardet på 240 x 240 cm ophængt under stationsbroen. Udstillingen består af maleri, video, broderi, collage og skulptur. Tematisk berører værkerne menneskelige vilkår og tilstande, der både forårsager sjælelig uro og smerte og som sætter os fri.
Bevæger man sig indenfor på udstillingen hænger der 2 store hvidlige malerier af Vivi Christensen. Gennem selvportrættet undersøger Vivi en specifik følelse af angst i hendes krop. Trods et næsten udvisket og opløst motiv fremstår billederne både intense og urovækkende. Christian Schmidt-Rasmussens 4 mindre malerier af landskaber og dyreliv, forekommer at være oplevet gennem et indre filter, der omdanner dem til fortryllede parallelle dimensioner til det vi genkender og kan håndtere. Per Flyvehavn viser også maleri, med mange lag, heftige strøg og voldsom kolorit. Som hænger de på væggen og raser, insisterende på at være her. Mikkel Olaf Eskildsens univers er både forfinet og krøllet. Han udstiller bl.a. en mudret brunlig collage, hvorudfra forsølvede krummelurer titter frem. Rikke Benborgs videoer bevæger sig i cirkulære forløb og ender op tilbage ved start. I videoværket Broken, bevæger to personer sig med store anstrengelser gennem et futuristisk bylandskab, forliste uden at kunne undslippe deres skæbne. Går man ud gennem stationens bygning har Rikke også skabt et nyt værk til det 240×240 cm store billboard under stationsbroen.
Jeg er blevet rørt af kunstnernes værker og med den kuraterede udstilling Sjæleflager vil jeg prøve af, om de kan røre noget sammen, under samme tag på stationen.
Billedkunstner Camilla Rasborg, som har været med i Udstillingsstedet Sydhavn Station siden opstarten tilbage i 2012.

Plakater og billboard er støttet af Statens Kunstfond og Augustinus Fonden.
Udstillingen er støttet af Københavns Kommunes Billedkunstudvalg.

For yderligere information kontakt Camilla Rasborg på mail: camillarasborg@gmail.com eller tlf. nr. 26 13 29 82
            

Nyt fra St. Residens:
Signe og Aske er kommet godt i gang på stationens værksteder, hvor de har base det næste år frem mod deres soloudstilling hos os. Se mere på http://sydhavnstation.info/st-residency/
Askehttps://vimeo.com/364753472
password: turning523
Signe: HALVT MØBLERET VÆRELSE, et projekt i samarbejde med Anne Elisabeth Eckersberg, har haft besøg af Kulturen på p1. Reportagen kan høres på https://www.dr.dk/radio/p1/kulturen-pa-p1/kulturen-pa-p1-2019-09-26/01:31:01

Charlotte Fogh gallery

“Støj/Noise”

Maria Wæhrens – Mette Vangsgaard – Nalini Printz – Nour Fog – Lilibeth Cuenca Rasmussen
16/8 – 14/9 2019

Opening: Friday, 16/8 at 5-7 pm

At the group exhibition “NOISE” Charlotte Fogh Gallery is happy to show works that examines the aesthetics of noise.
The exhibition shows works by Lilibeth Cuenca Rasmussen, Nour Fog, Maria Wæhrens, Nalini Printz and Mette Vangsgaard, which are visually noisy and putting the imagery in stereo.

The artists challenge the classical art media with an anarchic approach to painting, installation, collage and sculpture that challenges our urge to create order in chaos. Rebel and punk expressions appear in the exhibition, whose diverse media clash in an eclectic universe of unpolished image noise.

https://mailchi.mp/charlottefogh.dk/i70xv73uzf-1401973?e=104d367890

Maria Wæhrens – Jimmy (has a little penis) 2019, installation, mixed media.

<iframe src=”https://www.artland.com/exhibitions/stojnoise-da4eae/embed” width=”640px” height=”480px” frameBorder=”0″ scolling=”no” allowfullscreen=”true”></iframe>

JIR SANDEL

Maria Wæhrens and Rasmus Høj Mygind at JIR SANDEL

www.artviewer.org/maria-waehrens-and-rasmus-hoj-mygind-at-jir-sandel

Artists: Maria Wæhrens, Rasmus Høj Mygind

Exhibition title: JIR SANDEL dining at Li’s with Maria Wæhrens, Rasmus Høj Mygind

Curated by: JIR SANDEL

Venue: JIR SANDEL, Copenhagen, Denmark

Date: July 1, 2019

Photography: all images copyright and courtesy of the artists and JIR SANDEL, Copenhagen

JIR SANDEL dining at Li’s with Maria Wæhrens and Rasmus Høj Mygind

“Simply to hang a painting on the wall and say that it’s art is dreadful. The whole network is important! Even spaghettini …” Martin Kippenberger, from One has to be able to take it! An interview with Jutta Koether.

Take a seat, whichever you prefer. Welcome to JIR SANDEL dining at Li’s: a series of arrangements that unite art, food and conversation. For each seating, two artists are invited to show one artwork each to a small number of invited guests from the arts scene. The event takes place in a former Chinese grill bar in Copenhagen – where Li cooks and serves delicious food to the guests and artists. The aim is to create an intimate way to experience and talk about art in a relaxed context far from the buzz of galleries, openings and art fairs. Yes, garlic and chili for the whole table, thanks!

Whose Museum:

For Chapter 2 of Whose Museum’s year-long exhibition at KRETS, the art collective has invited Alanna Lynch and Maria Wæhrens, two artists working from different traditions but who have in common the method of gathering and combining materials into sprawling installations that implicate the feminist notion of taking up space. Here, together with the Whose Museum collection and work by Max Ockborn (from Chapter 1), our exhibition continues to grow as visitors also donate new items to the collection.Featuring conversations with Alanna Lynch, Maria Wæhrens, Laura Hatfield – and a snippet of a concert by Marja Ahti who performed at Whose Museum during Chapter 2.

Gather Here Together

WHOSE MUSEUM x KRETS 2019 – KAPITEL 2: ALANNA LYNCH AND MARIA WÆHRENS

Gather Here Together
4.5 – 2.6 2019
Opening Saturday, May 4, 5–8 PM

For Chapter 2 of Whose Museum’s year-long exhibition at KRETS, the art collective has invited Alanna Lynch and Maria Wæhrens, two artists working from different traditions but who have in common the method of gathering and combining materials into sprawling installations that implicate the feminist notion of taking up space. Here, together with the Whose Museum collection and work by Max Ockborn (from Chapter 1), our exhibition continues to grow as visitors also donate new items to the collection.

Alanna Lynch’s work reflects positions from art and science with a focus on the fear of contagion, aiming to balance feelings of disgust with an aesthetics of care. In her research-based installations, she connects living organisms, social justice themes, and performance. Her recent work involves smells, body fluids, bacteria, and swarms of insects. In Gather Here Together, Lynch presents research and processes with smells: DIY stink bombs, fermented substances and distilled scents from the surrounding neighbourhood. Lynch is drawn to smells for their ability to resist containment and cross boundaries, using them to engage in theoretical discussions about power, identity and the movement of bodies. Though it is well known that smells can evoke strong emotions associated with personal memories, the artist demonstrates that their potency is also evidence of their ability to dominate space and influence human thoughts and behaviour.

Taking the body and painting as her initial points of departure, Maria Wæhrens works from a queer perspective in an open and expressive manner. She confronts societal expectations and power structures that impact lived experiences in terms of gender and sexuality, overlapping personal experiences with her artistic process. These structures and patterns are challenged by her working method, as raw gestures and emotions are allowed to flow into unedited expressions. At Whose Museum, Wæhrens presents a direct-to-wall painting installation that combines items from her domestic sphere and studio, including new paintings and drawings, alongside contributions made by her loved ones. Behind the expressive chaos of the installation lies a system of organisation that is concealed but suggested – attempts at self-care are embedded in the work which transfers personal memories, emotions and thoughts into the artist’s own internal logic in painting.

ABOUT WHOSE MUSEUM:

Whose Museum began in Canada in 2008 with the simple premise that anyone could donate anything to the collection. It started with a few drawings, some trash, objects and ephemera, gathering up in a suitcase in the back of a van. Attempts to order and contain it were futile. Strange things started to happen; the database crashed, storage boxes fell apart, items transformed into new objects, traded places, disappeared. The collection had become a body and active member of the collective. Whose Museum is now a loose archival network involving an assemblage of people, places, times, artworks, objects, texts and exhibitions.

Opening hours:
Sat. 12–5 PM
Sun. 12–5 PM

NEWSLETTER DECEMBER 2018

NEWSLETTER DECEMBER 2018

SOLOSHOW, FRYSEÆG
17/11 – 9/12 2018

KVADRAT16
Vigerslev Allé 28
2500 Valby
www.kvadrat16.comMore info : https://www.idoart.dk/kalender/maria-waehrens-fryseaeg

LEO ESTVAD FOUNDATION.
HONORARY AWARD.

I am very thankful that Leo Estvad foundation awarded me this grant. The ceremony was in November 2018.

foto: Lykke Andersen

UPCOMING:

DEN FRIE, KOLORISTERNE (GUEST), 
COPENHAGEN, DK, MARCH 2019
More info:
https://koloristerne.org/gaester/
http://denfrie.dkKRETS GALLERY, GROUP EXHIBITION WITH WHOSE MUSEUM, 
MALMØ, SE, SPRING 2019

THE WOMEN´S MUSEUM IN DENMARK, OVERGANGE/TRANSITIONS, 
ÅRHUS, DK, MAY 2019
More info: http://kvindemuseet.dk

Fryseæg

SIDSTE UDSTILLING PÅ KVADRAT16 FRYSEÆG En solo udstilling af Maria Wæhrens

Fernisering fredag den 16. november 2018 kl. 17 – 20
Udstillingsperiode: 17. november – 9. december 2018
Åbningstider: se kvadrat16.com

 

 Pressemeddelse

 

SIDSTE UDSTILLING PÅ KVADRAT16

 

Efter 2,5 år må KVADRAT16 rykke ud af lokalet i Valby, og vi inviterer derfor til den sidste udstillingsåbning for nu – Maria Wæhrens: FRYSEÆG.

 

Vi håber at se mange af jer!

 

– – –

 

Fryseæg er æg, man kan have til overs i forbindelse med en IVF behandling – også kendt som reagensglasbehandling eller kunstig befrugtning. De er en slags reserve, som gemmes til senere brug. Æggene kan blive – eller ikke blive – til børn. Det er måske ikke afgjort endnu.

 

Maria Wæhrens’ udstilling på KVADRAT16 tager afsæt i idéen om fryseæggene og om fremtiden. I et spontant og næsten skitseagtigt løst maleri i ægtempera maler Wæhrens på en meditation over eller respons på æggene. Der er tale om et ekspressivt automat-maleri, hvor processen, øjeblikket og tempoet spiller en særlig rolle.

 

Masonitplader saves ud i uens stykker og bemales i en løbende intuitiv proces. Alt hvad der opstår undervejs kommer med i udstillingen. Knyttet til de løse maleriske udladninger ligger spørgsmålet om hvornår noget er ‘noget’, og hvornår er det er ‘ingenting’, værdiløst.
Som en sprængt krop er masonit-stykkerne installeret på udstillingsvæggen omgivet af rumlige elementer som halm, gipsrør, avisstykker og en gammel vugge. Desuden indgår et videobaseret værk.

 

Maria Wæhrens henter stof fra sin egen historie med IVF behandling, samt i et liv som lesbisk med opvækst i en kristen familie i Nordjylland og evigt nagende spørgsmål om at høre til, eller ikke. Passe ind, eller ikke.
Fryseæg er Maria Wæhrens’ tredje soloudstilling på to år, og ligger i forlængelse af de tidligere UD AF MOR på Møstings Hus, 2017 og SÅR på M100, 2018. FRYSEÆG søger i højere grad mod det ubevidste og en science fiction-agtig idé om fremtiden.

 

Maria Wæhrens (f. 1976) bor og arbejder i København. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (2005) under professor Ursula Reuter Christiansen. Wæhrens har tidligere udstillet på eksempelvis Møstings Hus, M100, Den Frie Udstillingsbygning, Kunsthal NORD, Nivågaard samlingen og Lviv National Art Gallery, Ukraine.

 

 

Maria Wæhrens
FRYSEÆG
17.11. – 9.12. 2018

 

– – –

 

Åbningstider: se kvadrat16.com

 

Facebook: KVADRAT16
Instagram: @kvadrat16

Man kan læse om sår under disse 2 links:

INVITATION

M100 har hermed den store glæde at invitere dig til åbningen af udstillingen

MARIA WÆHRENS

SÅR

Åbning den 5. oktober kl. 17  /  Søndergade 26, kld. 5000 Odense C
Vi byder på et glas vin, øl eller vand.                                                                  

Udstillingen SÅR er en poetisk og politisk appel til vore følelser. Et budskab om sår på sjælen, affødt af konflikter mellem religiøs og seksuel identitet. Med udstillingen inviteres vi ind i en malerisk installation som suverænt undersøger nye måder at møde hinanden på og fokusere mindre på smertens hierarkier, selv om det kan være svært.

SÅR er en installation som består af olie- og æg tempera malerier sammen med en slags løse skulpturelle understøttelser. Der er rør på gulvet, der skubber ind i såret eller forsøger at holde noget oprejst. Hønsenet og gips, der ligner en bandage. En overdimensioneret hånd er sprængt i stykker, opløst i abstrakte former, med seks meget lange malerier af fingre, hvor den ekstra finger er et symbol på en lesbisk hånd. Udstillingen SÅR undersøger hvordan en seksuel minoritet og opvæksten i et stærkt moralsk hjem, båret af kristne værdier gennem mange generationer, påvirker et menneskeliv.  En udstilling som med sin egen uregerlige autonomi er en enestående skildring af hvordan stærkt modsatrettede følelser forløses i en malerisk installation.

Om Maria Wæhrens praksis.
Med udgangspunkt i krop og maleri arbejder Maria Wæhrens gennem mange udtryk, i feltet mellem queer-tanker og det ekspressive, i en åben proces. Hun lader sig styre af en indre kraft, værkerne er meget personlige og insisterer på en materiel tilstedeværelse. Maria Wæhrens undersøger i sine værker og konstruktioner køn, magt, hierarki og de mønstre der opstår og videreføres i familien, og i samfundet som helhed. Disse konstruktioner undersøges i hendes værker og gennem hendes arbejdsmetode – det rå og uredigerede får lov til at fylde, og skaber et dokumentarisk og levende udtryk. I sit kunstneriske virke arbejder Wæhrens med automattegninger, tunge materialer og lette malerier uden nogen særlige regler eller retningslinjer. Stregen er direkte og kan til tider virke brutal.

Fakta
Maria Wæhrens er uddannet fra Kunstakademiet i Kbh. i 2005. Hun studerede maleri på professor Ursula Reuter Christiansens skole. I Danmark har hun udstillet på bl.a. Møstings Hus, Nivaagaard Samlingen, Den Frie Udstillings-bygning og Kunsthal NORD. I 2017 deltog hun i Lviv National Art Gallery i Ukraine på udstillingen “between us”.

I november 2018 udstiller Wæhrens solo i Kvadrat16 i Valby. I 2019 gæster hun Koloristerne på Den Frie Udstillingsbygning, samt udstiller hun på Kvindemuseet I Århus. Maria Wæhrens har tidligere modtaget tilskud til hendes kunstneriske arbejde, bl.a. Statens Kunstfonds arbejdslegater, Akademiraadet og Grosserer L.F. Foghs Stiftelse.

Produktionen af værker til udstillingen SÅR er støttet af Beckett- Fonden.

Artist talk  I forbindelse med udstillingen arrangeres artist talk med Maria Wæhrens den 27. oktober 2018.

M100 er støttet af Statens Kunstfonds pulje opstart af nye udstillingsplatforme, Det Obelske Familiefond og Odense Kommunes Kulturpulje 2018

Følg os på facebook eller tilmeld dig til at modtage vores nyhedsbrev på hjemmesiden.
Meld dig gerne til begivenheden på facebook https://www.facebook.com/events/1995394540758848/

De bedste hilsner fra initiativtagerne bag M100  Mikkel Larris og Vivi Christensen.

Kontakt M100 Telefon 26231175 E-mail m100@m100.dk Hjemmeside http://www.m100.dk

NYHEDSBREV FEBRUAR 2017

Soloudstilling UD AF MOR
4. marts – 16. april 2017

Fernisering fredag d. 3. marts 2017 kl. 17-19.

Møstings Hus
Andebakkesti 5, 2000 Frederiksberg
Tirs.-søn.: 11-16 (man. lukket)
Fri entré
www.moestingshus.dk

Se flere billeder på hjemmesiden: mariawaehrens.dk/portfolio/proces-ud-af-mor/

Udstillingen er støttet af Statens Værksteder for Kunst og Grosserer L. F. Foghts Fond.

___________________________________________

Scenario på Galleri DGV
26. Februar – 23. April 2017

Fernisering lørdag den 25. februar 2017 kl. 14.00.

Udstillingen er kurateret af kunstner Asmund Havsteen-Mikkelsen i samarbejde med Galleri DGV.

Deltagende kunstnere: Anette Harboe Flensburg · Asmund Havsteen-Mikkelsen Ivan Andersen · Jakob Hoff · Maria Wæhrens · Mie Mørkebjerg · Søren Bjørn · Ulrik Møller

Galleri DGV
Christiansmindevej 78, 5700 Svendborg
Tors.-Fre.:12-16:30.,
Lør.-søn.: 12-15:00
Man. – Ons.: træffes efter aftale
Fri entré

Læs mere: https://www.galleri-dgv.dk/component/exhibition/?view=currentexhibition&typeid=84&art_id

Galleri DGV brochure Scenario

Scenario på Galleri DGV
26. Februar – 23. April 2017

Fernisering lørdag d. 25. februar 2017 kl. 14.00.

Udstillingen er kurateret af Asmund Havsteen-Mikkelsen i samarbejde
med Galleri DGV.

Deltagende kunstnere: Anette Harboe Flensburg · Asmund
Havsteen-Mikkelsen Ivan Andersen · Jakob Hoff · Maria Wæhrens · Mie
Mørkebjerg · Søren Bjørn · Ulrik Møller

Galleri DGV
Christiansmindevej 78, 5700 Svendborg
Tors.-Fre.:12-16:30.,
Lør.-søn.: 12-15:00
Man. – Ons.: træffes efter aftale
Fri entré

Læs mere: https://www.galleri-dgv.dk/component/exhibition/?view=currentexhibition&typeid=84&art_id=74&Itemid=102

new shelter plan

Pressemeddelelse:

GamingGaming

18 danske og engelske kunstnere udforsker den kunstneriske proces og relationen mellem original, inspiration, chance og outcome.

Sted: New Shelter Plan, Malttorvet 2,1. Sal, 1799 København, Danmark. Åben: Onsdag – lørdag 13:00 – 17:00. Kontakt: info@newshelterplan.com, tlf: +45 2262 7560, Facebook page: New Shelter Plan Fernisering: Fredag d. 10 Januar, 2014, 17-22.00

Kunstnere:

Augusta Atla (DK ), Thorbjørn Bechmann (DK), Julie Bitsch (DK), Rachel Cattle (UK) Ditte Gantriis (DK), Anne Haaning (DK/UK), Stine Ljungdalh (DK), Renata Kudlacek (G) Helénè Martin (UK), Astrid Myntekær (DK), Noriko Okaku (UK), Cristina Pedreira (UK) Vanda Playford (UK), Wendy Plovmand (DK), Steve Richards (UK), Jan S Hansen (DK ) Matthew Stone (UK) og Maria Wæhrens (DK)

Om udstillingen:

Idéen til udstillingen GamingGaming er opstået ud fra et ønske om at lave en procesorienteret international gruppeudstilling, der giver kunstnerne mulighed for at undersøge og udveksle den kreative proces i relation til idéen om ”Game of Chance” og forholdet mellem original, inspiration, chance og outcome. 18 etablerede og unge danske og engelske kunstnere har produceret helt nye værker til udstillingen.

Hver deltagende kunstner har bidraget med et eksisterende kunstværk, gengivet i A5-format. Herefter har en tilfældig lodtrækning fundet sted og de eksisterende kunstværker er videresendt til en anden kunstner på udstillingen. Baseret på det modtagede kunstværk har alle kunstnerne skabt et nyt kunstværk. Ambitionen med udstillingen er at synliggøre og stille spørgsmålstegn ved den kunstneriske proces.

Udstillingen ledsages af en publikation med samtlige værker på udstillingen samt tekster af kunstskribent Lisbeth Bonde, Dr Vanda Playford samt Fellow ved Cambridge University og kurator ved Kettle’s yard Barry Phipps.

New Shelter Plan:

Er et nyt kunstnerdrevet non profit udstillingssted, der har fokus på up-and-coming såvel som etablerede kunstnere, der søger at udfordre samtidskunsten og de gængse udstillingskonventioner. www.newshelterplan.com

Om kuratorer og initiativtagerne:

Udstillingen er kurateret af Stine Ljungdahl og Wendy Plovmand, der mødte hinanden under deres MFA studier i London. Deres kurator samarbejde udspringer af en fælles interesse for at udveksle og bygge bro mellem den danske og engelske kunstscene.

Se mere:

http://newshelterplan.com/

.

det kønne papir

 

Det kønne papir – Danske Grafikere

 

Pressemeddelelse

Det kønne papir – en udstilling om kønnet og det kønsløse på papiret
Billedkunstnerne Tomas Lagermand Lundme og Maria Wæhrens arbejder begge konsekvent med seksualitet som et stærkt omdrejningspunkt i deres værker.
Både Lundme og Wæhrens insisterer på at fortælle historier fra deres egen hverdag, hvor levet liv og øjebliksbilleder blander sig i en sårbar kontekst af poesi, hudløs humor, dyrisk sex, politisk grusomhed og social uretfærdighed.
Tomas Lagermand Lundme og Maria Wæhrens udstiller så at sige sig selv på papiret. Som dem, de er, da begge kunstnere bruger tegningen som en ventil til at trække vejret. Men de bruger også begge papiret til at indfange og indsamle bunkerne af verbale udtalelser og ukontrolleret billedforstoppelse fra massemedier, der ofte fortæller historier fra et liv som homoseksuel meget endimensionelt.
Udstillingen hos Danske Grafikere er ikke køn. Men den omhandler et køn, der tilsyneladende lader sig udstille med største tilfredshed. Ikke alt er sort og hvidt. Men det er heller ikke regnbuefarvet. Langt fra.
Tomas Lagermand Lundme og Maria Wæhrens skubber – og forskubber – et billede, et motiv, så alt alligevel har flere farver og rummer en mangfoldighed, som muligvis er den, der er nemmest ved at blive glemt (og klemt inde) i en tid, hvor kønnet og kønnene aldrig har defineret sig selv med allerstørste selvfølgelighed. Det kradser Lundme og Wæhrens så i. På en måde, der gør lidt ondt et sted i øjet.
Tomas Lagermand Lundme (1973) og Maria Wæhrens (1976) er begge uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor de begge gik hos professor Ursula Reuter Christiansen. Lundme og Wæhrens har de sidste ti år udstillet sammen i mange forskellige sammenhæng.
Det kønne papir Tomas Lagermand Lundme og Maria Wæhrens
Danske Grafikere Sølvgade 14 1307 København K Fernisering fredag den 2/8 mellem 17 og 19
Åbent dagligt torsdag til søndag 13 til 17
Udstillingens sidste åbningsdag er søndag den 25/8 2013

9881 pm

Nørrebro, København



Ny udstilling af Maria Wæhrens – 9881

Fernisering torsdag d. 13. Juni 2013  Tid: 16 – 18   
Sted: Nørrebrogade 14D, 2. sal (2. baggård),  København
Åbent: Tirsdag 18. juni 15-16, torsdag 20. juni 16-17, tirsdag 25. juni 15-16, torsdag 27. juni 16-17 eller aftale på mariawaehrens@gmail.com

9881

Når den danske kunstner Maria Wæhrens (f.1976) åbner døren for sin nye udstilling 9881, så sker det ikke bare med nye værker, men hun inviterer ganske enkelt indenfor i sit eget atelier, som i udstillingens anledning er transformeret til et såkaldt ’White Cube’. Og selvom man måske derigennem kan få en fornemmelse af, at udstillingens tematik kredser om det stedsspecifikke, så bryder hun med den hvide kubes neutralitet og synliggør gennem udstillingstitlens subjektiverende element postnumret 9881, en ganske anden fortælling.

 

Se kataloget

 

Ingen hjemstavns saga

Udstillingen tager fat fra begyndelsen med tegningen over maleriet, fra formen til fladen, fra genkendeligheden til abstraktionen. Og hendes værker udforsker og kredser ustandseligt om erindringens sted: hvor hver en bevægelse antager betydning, hvor hver en farve bliver til spor, hvor flade åbner for både intimitet og forestilling og fører hen imod identificerbare elementer, hvor sporet, lærredet, teknikken og redskabet tilsammen danner en fortælling. Via sine værker iscenesætter hun et fortællende scenarie, hvor der anvendes en række betydningsbærende figurer, som genskaber erindringer om fortiden. Imidlertid ikke i tydelige tegn, for gennem sine ekspressive abstraktioner, slår fortællingen en ganske anden tone an.

Styrken i billedet

Udstillingen viser Maria Wæhrens fantastiske kunstneriske spænd og styrke. Hun præsenterer en række værker, der manifesterer problemstillinger relateret til både erindring og identitet. Og gennem kunstværkernes eminente, transformatoriske væren, inddrager hun os i associationsrum, hvor betydningen ikke er fikseret, men i en konstant tilblivelse.

Om kunstneren

Maria Wæhrens (f. 1976) er uddannet billedkunstner fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2005. Hun har deltaget i talrige udstillinger og bor og arbejder i København.

 

 

 

  Se kataloget

 

 

 

                                                                                                                © Maria Wæhrens 2013

Piss off

Vela

 

Piss Off

MIXCOPENHAGEN inviterer i samarbejde med basisgruppen Lange Løg til lokumsudstillingen Piss Off på Vela Gay Club, Viktoriagade 2-4.

Ferniseringen finder sted torsdag d. 20/10 kl. 19-21, hvor der er mulighed for at inspicere værkerne og overvære en tissetekst-oplæsning på lokummerne af Bjørn Rasmussen og Tomas Lagermand Lundme.

Kunstneriske bidrag af: Bjørn Rasmussen, Anne Mie Dreves, Lars Erik Frank, Christian Yde Frostholm, Minna Grooss, Mathias Kryger, Stine Ljungdahl, You Little Teapot, Mette Winckelmann og Maria Wæhrens.

Udstillingen er åben i festivalugen fre-lørdag kl. 20-05, ons-torsdag kl. 20-24.